AFFIRMATÍV PSZICHOLÓGIA
  • Ismeretterjesztés
  • Képzések szakembereknek
  • Támogató csoportok
  • Rendezvények
    • Korábbi rendezvények
  • Kiadványok
  • Közélet
  • Rólunk
Nincs találat
Mutasd az összeset
AFFIRMATÍV PSZICHOLÓGIA
Nincs találat
Mutasd az összeset
AFFIRMATÍV PSZICHOLÓGIA
Nincs találat
Mutasd az összeset

Az előítéletek hatásai – biszexuális nézőpontból

Homonnai Mónika

Számos kutatás igazolta, hogy a biszexuális populáció a leszbikus-meleg-biszexuális (LMB) csoporton belül is több, vagy súlyosabb mentális problémával küzd: a szorongás, a depresszió és az öngyilkossági hajlam legalábbis tendenciájában magasabb mértékű a biszexuálisok körében, mint a leszbikus és meleg (LM) csoport tagjainál; a többi többségitől eltérő szexuális orientációjú csoporthoz képest ők fokozottan veszélyeztetettek az önsértés, az öngyilkossági késztetések- és kísérletek, valamint a függőségek szempontjából. Vajon milyen tényezők és folyamatok járulhatnak hozzá ehhez a jelenséghez? Bár tudjuk, hogy a kisebbségi stressz mindenképpen befolyásolja ezeknek az embereknek a mentális állapotát, érdekes kérdés, hogy a kutatások milyen tényezőkkel magyarázzák a biszexuális csoport LM csoportokénál is rosszabb eredményeit.  

A kisebbségi stresszel kapcsolatban fontos szempont a csoporthoz tartozók rejtőzködése, amely nagyon megterhelő pszichés szempontból. A rejtőzködő életstílus a védettség mellett szorongást is okoz: a „lebukásveszély” állandó készenléthez, így stresszes állapothoz vezet. A stigmatizáció, a diszkrimináció, vagy az attól való félelem és a kényszerű alkalmazkodás stresszforrást jelent, így az érintettek gyakoribb szomatikus és pszichés megbetegedéséhez vezethet. Egy 2007-es kanadai vizsgálat szerint, amelynek a célja az volt, hogy meghatározzák a biszexuálisok rosszabb mentális egészségéhez hozzájáruló tényezőket, a biszexuális emberek diszkriminációs tapasztalatai különböznek az LM csoport tapasztalataitól: a bi-negativitás, bár analóg jelenség, nem azonos a homo-negativitással. A rosszabb mentális állapotot mutató eredményeknek egyik fontos oka a biszexuális emberek speciális helyzete, fokozott marginalizációja. Minek köszönhető vajon ez a fokozott marginalizáció?

Nyugati kultúránkban elterjedt a nemekről való bináris gondolkodás: a szexuális identitásunkat a nemünk határozza meg, tehát valaki vagy férfi vagy női identitású, és vagy ellenkező neműhöz vonzódik szexuálisan, így heteroszexuális, vagy azonos neműhöz, akkor pedig homoszexuális. A biszexuális emberek (a transzneműekhez és az interszexuálisokhoz hasonlóan) ezt az alapvető felfogást kérdőjelezik meg a puszta létükkel, amire természetesen megkapják a környezetük válaszait. Ennek a helyzetnek a feldolgozása pedig plusz érzelmi energiákat igényel. 

A kutatók az 1980-as évektől vizsgálják a biszexuális identitások kialakulását.  Az eredmények azt mutatják, hogy a biszexuálisok esetében a nemi identitás fejlődés nem egy olyan adottnak, normatívnak tekintett folyamat, mint a heteroszexuálisok esetén, és a homoszexuálisokétól is különbözik abban a tekintetben, hogy nem egy, hanem rögtön két egyéb identitástól kell megkülönböztetniük magukat az érintetteknek.

A biszexuális identitással kapcsolatban gyakori feltételezés, hogy a biszexualitás csak egy átmeneti állapot, valamiféle félút a hetero- és homoszexuális orientáció kialakulása között, a tagadás egyik állomása. Gyakran gondolják, hogy aki biszexuálisnak tartja magát, az valójában homoszexuális, csak a társadalmi előítéletek miatt ezt könnyebb felvállalnia, ezért definiálja magát biszexuálisnak. A kutatásokból úgy tűnik azonban, hogy a biszexualitás sokkal gyakrabban állandó szexuális orientációnak bizonyul. A vonzalom nagyjából stabil, körülményektől független tényező, míg a viselkedést és az önmeghatározást nagyban meghatározzák az aktuális kapcsolati és környezeti hatások. A biszexuális emberek valójában kevésbé hajlamosak identitást változtatni, de ha mégis, akkor azt az aktuális kapcsolatuk befolyásolja. 

A másik, az előbbivel ellentétes feltételezésen alapuló mítosz, amely megnehezíti a biszexuálisok számára az orientációjuk felvállalását, így a közösségbe tartozást is az, hogy a biszexuális egyén valójában csak „kíváncsi hetero, vagy „kiránduló”. Akiről így gondolkodnak, az valóban nem lehet teljes jogú tagja az LM közösségeknek, mivel van ebben a címkében valami degradáló. Hiszen a közfelfogás alapján abban a nyomásban élünk, hogy mindenképpen el kell dönteni, hova is tartozunk és ennek megfelelően kell viselkednünk.

A biszexuálisokkal szembeni következő igen elterjedt előítélet akár az LMB közösségen belül is, hogy kapcsolataikban több a bizonytalanság, mert bármilyen nemű partnerük van éppen, annak részéről ott a félelem és a bizalmatlanság, hogy partnerük könnyebben elcsábulhat egy más nemű iránt, és a gyanú, hogy esetleg hiányzik neki a másik nemű partner.

Ebből következik az a feltételezés, hogy aki biszexuális, az valószínűleg gyakrabban váltogatja a partnereit, azaz promiszkuis. Ennek a hiedelemnek ágyaz meg leginkább a mód, ahogyan a médiában biszexuális karaktereket jelenítenek meg. A biszexuális nők ábrázolása többnyire túlszexualizált, míg biszexuális férfiak alig jelennek meg.  Az USA-ban 1968-ig érvényben lévő mozgóképekre alkalmazott irányelv (az ún. Motion Picture Production Code) megkövetelte, hogy a bi- és homoszexualitást, ha már muszáj megjeleníteni, negatívan ábrázolják. Így lettek a biszexuális női karakterek – csak a szexuális orientációjuk okán – megbízhatatlanok, szexmániások, mentálisan sérültek, manipulatívak, destruktívak, veszélyesek. Emellett gyakran szerepelnek olyan nők, akik csak a férfiak szórakoztatása, elcsábítás, vagy figyelmének felkeltése céljából vesznek részt leszbikus együttlétben. Ez nem csak a biszexuális identitás hitelességét rombolja, hanem magának a női szexualitásnak az érvényességét is megkérdőjelezi. 

A médiában, az irodalomban, a filmművészetben tehát biszexuális karakterek az utóbbi évekig ritkán, és akkor is inkább negatív felhangokkal szerepeltek.  A közbeszédben és a politikai diskurzusban is alig jelenik meg ez a téma. A való életben, ahol egy kapcsolatban lévő biszexuális többnyire egyik vagy másik nemű partnerrel él, a külvilág szemében homo- vagy heteroszexuális. A biszexuálisokkal kapcsolatos negatív előítéletek miatt is gyakori probléma az identitás nehéz vállalása.  Így a pozitív szerepmodellek hiánya, a „biszexuális láthatatlanság” megnehezíti a fiatalok számára az identifikációt, az önazonos kapcsolódás, a pozitív énkép kialakítását.     

Fontos tényező lehet a mentális egészség szempontjából az internalizált homo-negativitás és bi-negativitás is. Attól még ugyanis, hogy valaki egy kisebbségi csoport tagja, nem mentes a környezeti hatásoktól, a társadalmi előítéletektől, akár a saját csoportjával szemben sem. Így például a közgondolkodásban elterjedt monoszexizmus és a biszexuálisokkal kapcsolatos sztereotípiák – például, hogy feltétlenül egyszerre mindkét nemű partnerrel tartanak fenn kapcsolatot – az egyénben internalizált bi-negativitáshoz vezethet.

A kutatások szerint a biszexuálisok nagy része tapasztalt negatív megítélést és bánásmódot az egészségügyi ellátásban a személyzet részéről is.  Ez megnehezíti számukra, hogy segítséget kérjenek, így ez is hozzájárulhat a rosszabb mentális állapotukhoz. Emellett arról számoltak be a résztvevők, hogy a kezelők gyakran a biszexualitásukat helyezték fókuszba, zavart szexualitásúnak tekintették őket, így azt a mentális betegség tünetének vagy okának tekintették, még akkor is, ha egészen más probléma miatt kértek segítséget. 

Korábban említésre került a biszexuálisok iránti előítélet, miszerint feltétlenül promiszkuisok, poligámok lennének, mivel mindkét nemű partnerre szükségük van. Bebizonyosodott, hogy ez az attitűd nem általános, ez a sztereotípia sem állja meg a helyét. A 2000-es évek során végzett kutatások szerint valójában a biszexuális nők nagyobb hányada élt monogám kapcsolatban, mint leszbikus társaik és a biszexuális embereknek csak 12%-a mondta azt, hogy orientációja fontos hozzájáruló tényező a poliamor életformához.  

 A biszexuálisokat sújtó gyakori előítélet, hogy nemi betegségek potenciális terjesztői, nemek közötti közvetítői lennének. Az előítélet részben összefügg a poligám hajlamok feltételezésével, ami – tekintve, hogy sok biszexuális a heteroszexuálisokhoz hasonlóan nem poliamor, hanem hosszabb-rövidebb monogám kapcsolatban él – nem állja meg a helyét. Nem csak az eleve vélelmezett poligámia, hanem a korábban említett, egyfajta „szexuális szabadossághoz” kapcsolódó sztereotípiák is szerepet játszhatnak ebben a feltételezésben. A kutatások azonban ezt a hiedelmet sem igazolják: az USA-ban lefolytatott felmérés szerint a biszexuális-poliamor emberek 75%-a soha nem szenvedett nemi betegségben. Mivel más felmérések szerint az amerikai lakosság negyede volt már érintett az élete során STD-ben, mondhatjuk, hogy ez az eredmény megfelel az átlagnépességének. Ráadásul az is kiderült, hogy a bi-poli emberek körében még alacsonyabb is bizonyos betegségek előfordulása, mert valószínűleg tudatosabban alkalmazzák a védekezés módszereit.

A biszexuálisok rosszabb mentális állapotának okaival kapcsolatban a vizsgálatok során viszonylag egybevágó eredmények születtek: a kutatások kiemelik a homo-negativitás mellett a bi-negativitás minőségileg eltérő jelenségét és hatásait, amely az önmagukat biszexuálisnak tartó embereket kettős stigmatizációval, tartalmilag más és bizonyos körülmények esetén még több előítélettel sújtja. Üdvözlendő azonban, hogy a 2000-es évektől mind több kutatás foglalkozik a B csoport speciális tapasztalataival. Emellett fontos lenne a szélesebb körű tájékoztatás, és a kutatások eredményeinek beemelése a humán és egészségügyi képzések tananyagába.  Így talán lassan átalakulna a közgondolkodás is: végre elfogadnánk az emberi szexualitás sokszínűségét, egyediségét és megértenénk, hogy nem csak a „többségi” lehet „normális”. Megteremtődhetne a biztonságos láthatóság lehetősége is, csökkentve a kisebbségi stressz által okozott problémákat az érintettek esetében. Pozitív változás, hogy az LMBTQ+ közösségen belül a B (mint a legnagyobb csoport) tagjai egyre gyakrabban hallatják a hangjukat, kiállásukkal segítve azokat, akiknek támogatásra van szükségük az önmeghatározás, önfelvállalás vagy a közösségkeresés területén.

Érdemes megnézni:

https://www.minus18.org.au/articles/busting-7-myths-about-being-bisexual/?srsltid=AfmBOoqYogWq68d3TIve4Tm1Rje5vMXjG5ozoRXc3o3OODFK8-FCzW2p

Egyéni életutak a https://www.melegvagyok.hu/ oldalon (Meleg Szemmel).

Kapcsolódó bejegyzések

Információk pedagógusoknak és gyermekvédelmi szakembereknek

Információk pedagógusoknak és gyermekvédelmi szakembereknek

2025.07.28.

Rekvényi Katalin, Vitrai Sára Ez az írás a Mi a poliamoria? Információk affirmatív szakembereknek - cikksorozatunk 4. része. Az első...

Információk a poliamoriáról orvosoknak és egészségügyi szakembereknek

Információk a poliamoriáról orvosoknak és egészségügyi szakembereknek

2025.06.04.

Rekvényi Katalin, Vitrai Sára Ez az írás a Mi a poliamoria? Információk affirmatív szakembereknek cikksorozatunk 3. része. Az első részben...

Elkerülő, korlátozó táplálékbeviteli zavar (ARFID), szenzoros túlérzékenység és nembináris nemi identitás

Elkerülő, korlátozó táplálékbeviteli zavar (ARFID), szenzoros túlérzékenység és nembináris nemi identitás

2025.05.14.

Vendégposzt - Demetrovics Orsolya kutatás-összefoglalója Egyre növekvő számú bizonyíték támasztja alá, hogy a nembináris nemi identitású emberekkörében felülreprezentált az elkerülő,...

Poliamoria a pszichológusok szemszögéből

Poliamoria a pszichológusok szemszögéből

2025.05.08.

Rekvényi Katalin, Vitrai Sára Ez az írás a Mi a poliamoria? - cikksorozatunk második része. Az előző cikkünkben tárgyaltuk a...

Impresszum
Magyar Pszichológiai Társaság LMBTQ+ Pszichológiai Szekció
Kövess minket!
  • Ismeretterjesztés
  • Képzések szakembereknek
  • Támogató csoportok
  • Rendezvények
    • Korábbi rendezvények
  • Kiadványok
  • Közélet
  • Rólunk