Rekvényi Katalin, Vitrai Sára
Ez az írás a Mi a poliamoria? Információk affirmatív szakembereknek – cikksorozatunk 4. része. Az első részben a poliamoria fogalmi definícióját olvashatják, a másodikban a pszichológus szakemberek hozzáállását ismertettük ehhez az etikus non-monogám kapcsolattípushoz. A harmadik részben az egészségügyben dolgozók számára osztottunk meg hasznos információkat az előítéletmentes bánásmód elősegítése érdekében. Ez az írás a pedagógusok és a gyermekvédelemben dolgozó szakemberek számára szolgáltat alapvető információkat az affirmatív szemléletű munkához (amihez a sorozat előző elemeit is ajánljuk).
A pedagógusok és a gyermekvédelem szereplői ha el is fogadják, hogy a poliamor kapcsolatban élő felnőttek egészségesek és jól érzik magukat a kapcsolatukban, gyakran mégis aggódnak, hogy egy ilyen kapcsolat milyen hatással van a gyerekekre.
Abban az esetben, ha egy poliamor családban élő gyermek kerül be az oktatási rendszerbe, a következőkre érdemes a pedagógusnak odafigyelnie:
“Az, hogy jól működik-e a család, nem azon múlik, hogy milyen vérségi alapú viszony van az adott nevelőszülő és a gyermek között, hanem azon, mennyire nyugodt, biztonságos a családi otthon, mennyire átláthatóak és összehangoltak a nevelési elvek, és mennyire van szeretetteli, bátorító, támogató légkör a családtagok között.” (Dittera-Balogh Andrea, “Poli családok gyermekei – szülőknek, pedagógusoknak”, Polipont, 2022, 2017)
Meg szeretnénk említeni azokat a pozitív érzelmi, mentális és szociális hatásokat, amelyek a kettőnél több felnőttel üzemelő poliamor családban felnövekvő gyerekeket érik. Ilyen a kisgyermekes szülők esetében A, a magasabb társas támogatás, így az anyák/gondozók kisebb kimerültsége, stressz-faktora, B, a kisgyerekekre eső több minőségi idő, figyelem, ebből fakadóank nagyobb önbecsülés; C, több szerepmodell jelenléte, amely a gyerekek fejlettebb szociális készségéhez vezet.
A kutatások szerint a poliamor családokban cseperedő kisgyerekeknek alternatív családstruktúrájuk nem jelent gondot, egészen addig, amíg az iskolában nem szembesülnek azzal, hogy „ez nem normális” (Sheff, 2014., idézi. Rekvényi, 2018.). Innentől kezdve a stigmatizáció, a kirekesztés, és az iskolai zaklatás (bullying) problémáival szembesülhetnek “másságuk” okán. A felelős pedagógus feladata a másság elfogadtatása, a zaklatások, bántalmazások megállítása, és a kirekesztés normalizálása helyett az elfogadó légkör megteremtése az osztályban.
“A poliamor családból jött gyermekek életkoruktól és családi struktúrájuktól függően különbözőképpen viszonyulhatnak saját helyzetükhöz, szüleik poliamor életviteléhez, partnereihez. Vannak olyan gyermekek, akik óvatosan visszahúzódnak, és nem szívesen fedik fel bárki előtt, hogy alternatív családból jönnek. Ezt a visszahúzódásukat tiszteletben kell tartani, nem szabad őket nyilvánosan kérdőre vonni, nyilvános vallomásra késztetni az üggyel kapcsolatban, mert megszégyenítésként élhetik meg. Vannak olyan gyermekek is, akik áteshetnek társaik részéről, illetve társaik szülei részéről kirekesztési élményeken, amikor azok (főleg tudatlanságból) diszkriminálják őket. Oda kell figyelni ezekre a jelekre, és ugyanúgy érzékenyíteni kell a gyerekcsoportot a különbözőség elfogadására, és egymás tiszteletére nevelni, mintha másféle különbözőségről lenne szó (pl. szivárványcsaládról). Lehetnek olyan gyermekek, különösen a 7-8 éven aluliak között, akik teljesen természetesnek tekintik, hogy többszülős családból érkeznek, és ezt nyíltan kommunikálják a „mesélj a családodról”, „rajzold le a családodat”, „rajzold le a szüleidet” feladatoknál. Ha az ő feladatmegoldásuk szokatlan, a többiekétől eltér, akkor ezt a szokatlanságot rugalmasan kell kezelni.” (Dittera-Balogh Andrea, “Poli családok gyermekei – szülőknek, pedagógusoknak”, Polipont, 2022, 2017)
További információként ajánljuk a The Polyamorists Next Door (2014) című kutatást, ami 15 éven keresztül kísért végig poliamor családokban született gyerekeket. (Sheff, 2014.) A kutató azt találta, hogy a “normatív családokhoz” viszonyítva a poliamor családok gyermekeit érő egyetlen negatív hatás a családformájuk miatt ért kívülről érkező diszkrimináció volt. (Pallotta-Chiarolli, 2010.)
Ahogy láthattuk, a poliamor emberek rengeteg különböző féle előítélettel és félreértéssel találkoznak. A poliamor identitás/orientáció felvállalása küzdelmes folyamat, amit az elfogulatlan segítő szakemberek és a társas támogatás megkönnyíthetnek. Ezzel szemben, ha ezek az előítéletek egy szakembertől jönnek, akitől támogatás és segítséget várnak, az még többszörösen is megviselő lehet, súlyosabb következményekkel járhat. Reméljük, az előítéletek csökkenéséhez ez a cikk is hozzájárult.
A poliamor érdeklődésű/irányultságú embereknek itthon immár lehetősége van része lenni több non-monogám illetve poliamor közösségnek. A Facebookon megtalálható a Poliamoria Magyarország, a Szabadon szeretni, a Poliamoria Virtuális Klub, a PolyLove – mind célul tűzték ki, hogy biztonságos, elfogadó és támogató teret biztosítsanak. A téma elfogadása egyre terjed az emberi jogi és polgárjogi védő és támogató közösségekben is. További információ a poliamoriáról (szakcikkek, ismertető írások, kutatások, fórumok stb) a fent említett Facebook oldalakon, illetve a nonmono.hu oldalon találhatóak.
Irodalomjegyzék (a teljes cikksorozathoz)
- Barker, Meg (2011): Monogamies and non-monogamies: a response to “The challenge of monogamy: bringing it out of the closet and into the treatment room” by Marianne Brandon, Sexual and Relationship Therapy, 26:3, 281-287.
- Dittera-Balogh Andrea, “Szex, szerelem, (pár)kapcsolat” (2022, 2017) Polipont https://polipont.hu/2022/05/09/szex-szerelem-parkapcsolat/ (Elérve 2022.05.16)
- Weitzman, Geri (2006): Therapy with Clients Who Are Bisexual and Polyamorous, Journal of Bisexuality, 6:1-2, 137-164.
- Weitzman, Geri Ph.D., Davidson, Joy Ph.D., Phillips, Robert A. Jr., Ph.D.:What Psychology Professionals Should Know About Polyamory. National Colaition for Sexual Freedom 2009-2010, San Francisco, CA
- Szilágyi Vilmos, Dr.: Nyitott Házasság –korszerűbb életstílus. Idegenforgalmi Propaganda és Kiadó Vállalat, 1988.
- Szilágyi Vilmos, Dr. (2016): Humanista szexuáletika; 21. századi nemi erkölcs. 2018. január 21-i megtekintés, Szexuálpszichologia Magyarországon, http://www.szexualpszichologia.hu/humansex.html
- Dittera-Balogh Andrea, “Mi a poliamoria?” (2022, 2016) Polipont, https://polipont.hu/2022/05/09/mi-a-poliamoria/ (Elérve 2022.05.16)
- Mogilski JK., Memering SL., Welling LL., Shackelford TK.: “Monogamy versus Consensual Non-Monogamy: Alternative Approaches to Pursuing a
- Strategically Pluralistic Mating Strategy.” Arch Sex Behav. 2017 Feb;46(2):407-417. doi: 10.1007/s10508-015-0658-2. Epub 2015 Dec 17., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26679305 (Elérve: 2019.03.05)
- Rubel, A. N., & Bogaert, A. F.(2014): Consensual Nonmonogamy: Psychological Well-Being and Relationship Quality Correlates, The Journal of Sex Research
- Dittera-Balogh Andrea: “Poli családok gyermekei – szülőknek, pedagógusoknak” (2022, 2017) https://polipont.hu/2022/05/09/poli-csaladok-gyermekei-szuloknek-pedagogusoknak/ (Elérve 2022.05.16)
- Sheff, Elisabeth: The Poliamorist Next Door – Inside Multiple-Partner Relationships and Families, Rowman & Littlefield Inc. 2014 Lanham • Boulder • New York • Toronto • Plymouth, UK 2014
- Pallotta-Chiarolli, Maria (2010): To pass, border or pollute. Understanding non-monogamies, Routledge, New York, N.Y., pp.182-187.
Kép: Pixabay



